1) Takrif kepada tajuk
- Calon tidak dapat memberikan takrif yang tepat terhadap tajuk.
- Pendekatan yang kurang berkesan terhadap tajuk karangan yang dipilih.
- Calon tidak menganalisis soalan terlebih dahulu.
- Karangan mungkin terpesong.
2) Mutu persembahan tidak memuaskan
- Terdapat kesalahan-kesalahan tatabahasa.
- Pengolahan kurang berkesan
- Gaya bahasa tidak lancar
- Tidak disertakan contoh-contoh atau bukti yang nyata.
3)Susunan perenggan atau pemerengganan
- susunan perenggan tidak teratur
- isi-isi tidak disusun menurut keutamaan semasa merangka karangan
- panjang perenggan tidak seimbang
- calon sepatutnya menulis karangan dalam enam perenggan sahaja
- perenggan pendahuluan dan penutup seharusnya ringkas dan pahat
- calon harus menulis empat perenggan isi dan huraian yang lengkap.
4) Calon tidak menganggap bahawa Bahagian A dan Bahagian B sama penting.
- Calon tidak menjawab kedua-kedua bahagian ini secara serius.
- Calon kurang peka terhadap peruntukan markah, iaitu 25 markah bagi setiap satu bahagian, menjadikan jumlahnya 50 markah.
- Calon hanya menjawab satu bahagian dengan baik manakala satu bahagian lagi jawapannya tidak mantap.
- markah yang diperoleh tidak seimbang.
5)Calon salah memilih tajuk atau memilih tajuk yang kurang diketahui.
- Calon tiada pilihan terhadap soalan kerana kurang bersedia apabila menduduki peperiksaan,
- Calon tidak mengetahui skop jawapan bagi tajuk yang dipilihnya.
- Calon terlalu bergantung kepada soalan-soalan ramalan sehingga tidak menjangka soalan-soalan yang dikemukakan.
- Calon tidak dapat menyampaikan isi-isi dengan tepat atau berkesan.
- Calon hanya menggunakan pengetahuan secara am sahaja.
- Takrif terhadap tajuk yang salah menyebabkan jawapannya terpesong.
6)Calon kurang berupaya untuk mengemukakan cadangan. pendapat atau fakta yang berkaitan dengan kehendak soanlan yang dipilih itu.
- Cadangan atau pendapat yang dikemukan agak lemah
- Calon memberikan fakta yang salah atau tidak berkaitan dengan tajuk
- Calon gagal untuk memahami kehendak soalan yang sebenar
7) Kesimpulan yang dibuat kurang berkesan.
- Calon tidak membuat kesimpulan terhadap isi-isi yang dihuraikan
- Calon tidak menyatakan pendiriannya terhadap isu yang dibincangkan
- Tiada penyelesaian terhadap masalah atau isu yang dibincangkan itu.
8)Pengolahan isi atau fakta utama kurang berkesan.
- Calon tidak menyampaikan isi-isi dengan tepat atau berkesan
- Gagal untuk mengemukakan isi atau idea yang bernas
- Fakta yang dikemukakan mungkin tidak tepat
- Calon mengemukan isi-isi yang lemah sahaja.
- Susunan isi tidak teratur atau tanpa huraian dan contoh.
SEMOGA BERJAYA DALAM PEPERIKSAAN !!!
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.